lördag 21 januari 2012

Fläskfilé i svampsås

Inte så färgglatt, men gott!!!


4 port.
ca 500 g fläskfilé (jag använde fläskytterfilé...)
200 g varmrökt fläsk

Sås
250 g färsk svamp (jag hade gula kantareller i frysen, blev smaskens!)
1 finhackad schalottenlök
2 msk vetemjöl
2 dl köttbuljong + sky
2 dl grädde
½ msk soja
2 krm timjan

Sellerimos
800 g potatis
200 g rotselleri
1-2 dl mjölk
2 msk smör
salt och peppar

Så här gör man!
1. Sellerimos, skala potatis och selleri och skär i bitar. Koka mjuka i saltat vatten. Häll av vätskan och mosa med elvisp. Häll i mjölk till lagom konsistens, smaka av med smör, salt och peppar.
2. Skär filén i skivor, stek i smör. Salta och peppra. Lägg köttet på ett fat, täck med folie och ställ åt sidan... skölj ur pannan med lite vatten, spara skyn till såsen. Skär fläsket i tärningar och stek det.
3. Sås, ansa svampen och skär den i bitar. Stek lök och svamp i smör. Strö över mjölet och blanda. Tillsätt köttbuljong, steksky och grädde. Låt såsen småkoka i ca 5 min. Tillsätt soja. Smaka av med salt, peppar och timjan. Lägg i köttet i såsen. Jag lät det koka med en stund. Strö över fläsket. Garnera med Timjan (glömde jag....). Servera med sellerimoset och pickles. Vi hade haricot vertes istället då vi inte hade några pickles...

Kommentarer
Fredric: Jättegott, ptatismoset var jättefräscht!
Maria: Var lite skeptisk till sellerimoset som sedan visade sig vara supergott!!! Det andra var också jättegott, säkert någonting jag kommer att göra igen, en enkel och god "gryta/panna". Men inget som "sticker ut".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar