måndag 2 oktober 2017

Naturupplevelser

Nu har jag kommit till det sista kapitlet i vår reseplanering.

När vi lämnat San Francisco beger vi oss norrut mot de stora redwoodskogarna. Vi kommer att stanna för natten i Eureka, Klamath eller Crescent City, beroende på hur länge vi orkar sitta i bilen.
Väl där ska vi vandra runt lite bland de gigantiska träden. Havet kommer vi också att få en glimt av där.
Redwood

När vi roat oss färdigt där lämnar vi Kalifornien för Oregon. Där åker vi kustvägen upp till Newport. Kustvägen är otroligt vacker, lär ta längre tid att åka till Portland den vägen, minst ett stopp med övernattning och flera 'små', men det kommer att vara värt åkandet! Jag har varit vid Oregon Coast förut och har sett detta storslagna naturfenomen! Den kusten!!!
Vi åker där mitt i vintern, förhoppningsvis är det lika fint där alla årstider.

Oregon Coast

När vi kommer till Newport är det full gas till Portland. Mitt hjärta kommer att slå hammarslag när vi äntrar staden! Där bodde jag i ett år för 20 år sedan. Nu ska jag tillbaka dit och träffa mina människor jag har längtat så efter att träffa igen! Vi kommer att bo hos Peg, hon är 'mamman' i familjen där jag bodde. Familjen är lite utspridd nu, men jag kommer att få träffa dem alla förutom Tamara som gick bort för ett antal år sedan.

I Portland lärde jag också känna en halvsvensk familj. Claes och Karol och deras två flickor. Claes är född utanför Linköping men flyttade till USA med sin familj som litet barn. Där ska vi nog också husera lite. Det ska bli så fantastiskt att komma tillbaka och gå på gatorna som jag gick på då. Peg har precis flyttat från huset jag bodde i men Claes bor nära så dit ska vi gå och smygtitta lite!

Portland och Mt. Hood

Vi kommer att vara i Portland i drygt en vecka innan vi åker hem igen. Från Portland kommer vi att göra utflykter till bland annat Multnomah falls och Mt. Hood. I Timberline, Mt. Hood spelades the Shining in. Vi ska dit och bli lite skräckslagna tänkte vi...
Naturen i Oregon är fantastisk. Vi ska njuta varenda stund!

Tuva längtar efter vattenfallet


Nu är det bara drygt 10 veckor kvar av en lång väntan. Jag har några grejer kvar att fixa innan vi åker, annars har jag nog läget under kontroll. 
Flygbiljetterna är fixade, hyrbilen klar, några boenden på vägen bokade, biljetter till Alcatraz köpta. Vistelsen hos Anna-Lena och Steve, pengar sparas... passen är giltiga, inresetillståndet klart... något mer?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar